ARctic Challenge 2017 – succé än en gång

Deltagare, företag och funktionärer

Från Fredag eftermiddag 24/11 till Söndag 26/11 arrangerade SenseSmartRegion tillsammans med några medarrangörer ett unikt hackathon i Skellefteå som fokuserade mot IoT, Öppna data och Augmented Reality. Det här var andra året i rad som vi arrangerade ARctic Challenge. Se här för mera information om ARctic Challenge 2016.

I år hade vi ändrat en del på upplägget. Dels startade vi redan på Fredan, och dels hade vi bjudit in företag att komma in med utmaningar som deltagarna skulle lösa under helgen. Vi fokuserade också tydligare mot ICT-studenter i år. 35 studenter anmälde sig. Vi hade deltagare från Luleå, Umeå och Skellefteå. 5 team hade anmält sig som team redan i anmälan, och de som ”singelanmält” sig fick bli ett sjätte team.

ARctic Challenge hölls i the Great Northern, som är ett utmärk ställe för den här typen av aktiviteter. Vi började med lite praktisk information från arrangörerna och fortsatte efter middan med att de sex företagen kort fick presentera sina utmaningar för alla teamen. Sedan presenterade Raihan Ul Islam och Adeel Yasin från LTU i Skellefteå kort SenseSmartRegions plattform för IoT, Öppna data och AR, som fanns tillgänglig för den som ville använda den. Därefter fick företagen sätta sig ned med sina team för djupare diskussioner om utmaningarna. Utmaningarna som respektive team hade valt i förväg var:

Wolfshark hade formulerat en utmaning för att ge stöd i pokerspel. Team Bunkdwellers arbetade med en AR-app som räknar fram oddsen i Texas Hold’em, genom att analysera korten på handen, på bordet samt motståndarnas ansiktsuttryck.

 

 

Team PERCCOM 1, som vann tävlingen, arbetade med Tietos utmaning att notera närvaro i klassrummen automatiskt genom ansiktsigenkänning, och skapa närvarostatistik.

 

 

 

Team PERCCOM 2 arbetade med Skellefteå kommuns utmaning att erbjuda tjänster med hjälp av digitala assistenter. I deras demo lyckades assistenten lugna den demente och diabetessjuke vårdtagaren John.

 

 

 

 

Team PERCCOM 3, som kom tvåa i tävlingen, arbetade med Sven-Erik Wiklunds utmaning att automatisera hanteringen av en manuell briketteringsmaskin, eller åtminstone att kunna sköta den på distans. Genom temperatur- och fuktsensorer kunde visa upp mätvärdena i en app i mobilen, och dessutom ge larm om mätvärdena passerade sina tröskelvärden.

 

Team PERCCOM 4, arbetade med Infovistas utmaning visa lämplig placering av en LoRa-enhet med hjälp av AR. Genom att titta på sin omgivning genom en app i mobilen kunde man se riktningen mot aktuella gateways, och deras signalstyrka, överlagrat på kamerabilden.

 

Team 404 antog Crepidos utmaning att lokalisera en skruv i en gigantisk flishög, och visa dess position genom augmented reality. Fordon, eller fotgängare som arbetar uppe på flishögen kan råka utför olyckor när skruven dragit ut flis så att man får ras.

 

 

Alla måltider, frukost, lunch, middag samt läsk och snacks på kvällarna serverades på plats i lokalen. Sex team arbetade intensivt och engagerat under hela den tid som fanns till förfogande, och lite till. Det var inte helt lätt att få ut alla när vi stängde lokalerna vid 23 på kvällarna. Redan på Lördag eftermiddag fick alla team göra en första presentation av sin idé, och fick en del feedback från juryn, som bestod av:
· Saguna, Luleå tekniska universitet och SenseSmartRegion
· Josefin Lundberg, Skellefteå Science City
· Santosh Hejmadi, Smart Tillväxt, Näringslivskontoret, Skellefteå kommun
· Leif Häggmark, Skelleftea Digital Alliance och SenseSmartRegion

Det fanns också lite tid att färdigställa sina lösningar och ta fram sina presentationer på Söndag morgon innan slutpresentationerna tog vid.

Det vinnande laget Team PERCCOM 1. Även juryn skymtas på bilden.

Juryn hade sedan inget lätt arbete. Alla team hade lyckats förvånande väl på så kort tid, både i att ta fram lösningar och genomarbetade presentationer som i vissa fall innehöll animationer och filmsekvenser där man visade hur de framtagna AR-lösningarna används ute i verkligheten. Till slut fick juryn i alla fall fram en första- och en andrapristagare.

Förstapristagarna team PERCCOM 1 fick förutom diplom även ett par VR-glasögon vardera. I teamet ingick Marcel Villaneuva, Madhubala Ganesan, Shabna Siraj Mohamed Sirajudeen, Geraldine Villers och Anara Abdukalikova.

Andrapristagarna team PERCCOM 3 fick utöver diplomet även var sin powerbank. Deltagarna i teamet var Daniyal Akhtar Qureshi, Md Tawseef Alam, Farniba Khan, Syed Asif Iqbal, Adyasha Swain och Ahmed Afif Monrat.

Andrapristagarna Team PERCCOM 3. Även här skymtas juryn.

Som sagt, juryarbetet var tufft. Inget av de övriga fyra bidragen låg långt efter vinnarna.

Initiativet till ARctic Challenge togs gemensamt av SenseSmartRegion-projektet och Skelleftea Digital Alliance.
Senare anslöt sig även Skellefteå Science City, DF Skellefteå och Smart Tillväxt-projektet som medarrangörer.

Norran affärsliv skrev också en artikel om ARctic Challenge 2017.

Infotech skrev om ARctic Challenge och kommande tjänsteworkshop.

 

Alla våra sponsorer – Tack!

Dela på

Fler inlägg